Generelle salgs- og leveringsbetingelser

Gældende fra 16. august 2024

1. ANVENDELSESOMRÅDE
Disse salgs- og leveringsbetingelser for Skanderby A/S (herefter benævnt Skanderby) fastsætter vilkårene for Skanderbys levering af de ydelser og varer, som fremgår af aftalen. Såfremt vilkårene fraviges skal dette fremgå ved yderligere skriftlig dokumentation.
2. OPGAVENS UDFØRELSE
Der er som udgangspunkt ikke dedikeret navngivne konsulenter til gennemførelse af en aftale, dette kan dog være særligt aftalt i aftalen. Skanderby forbeholder sig altid ret til at udskifte konsulenter med andre kvalificerede konsulenter efter Skanderbys valg. Skanderby kan til hver en tid vælge at lade opgaven udføres af underleverandører, uden at dette dog påvirker Skanderbys ansvar under nærværende aftale.
3. VARER
Med mindre andet fremgår af ordren, betales særskilt for udpakning, opsætning, installation m.v. Risikoen for varer overgår til kunden ved fysisk levering. Bestilte varer, licenser samt øvrige konfigurationsvarer krediteres ikke og tages ikke retur.
4. PRODUKTANSVAR
Skanderby er kun ansvarlig for skade på person eller ting forvoldt af de solgte produkter/ydelse, såfremt det bevises, at skaden skyldes fejl eller forsømmelse ved et af Skanderby leveret produkt/ydelse, samt at det bevises, at produktet/ydelsen er defekt, at skaden skyldes denne defekt, og der er årsagssammenhæng mellem skaden og defekten. Skanderbys ansvar for tingsskade gælder alene i et år fra produktes/ydelsens overgivelse til Kunden og kan ikke overstige DKK 100.000,00. I det omfang Skanderby pådrager sig produktansvar overfor Kunden, er Skanderbys ansvar begrænset til det direkte tab, og omfatter således ikke følgeskader på tilsluttet udstyr, indirekte tab så som tabt arbejdsfortjeneste, driftstab, installationsomkostninger m.v.

I den udstrækning Skanderby måtte blive pålagt produktansvar overfor tredjemand, er Kunden forpligtet til at holde Skanderby skadesløs i samme omfang, som Skanderbys ansvar er begrænset i henhold til ovenstående. I tilfælde, hvor Skanderby holdes ansvarlig udover det ovenfor anførte ansvar, skal Kunden tilsvarende holde Skanderby skadesløs herfor. Kunden er forpligtet til at lade sig sagsøge for den samme domstol/voldgiftsret, som behandler spørgsmålet om Skanderbys produktansvar. For personskade gælder produktansvarslovens regler.
5. KUNDENS FORPLIGTELSER
For at Skanderby kan gennemføre aftalen, er det afgørende, at kunden medvirker aktivt i processen. I den forbindelse har kunden blandt andet pligt til at informere Skanderbys konsulenter om alle forhold, der har betydning for aftalens gennemførelse, samt at bidrage til tilrettelæggelse af arbejdet og tildele egne ressourcer, således at aftalen kan udføres som aftalt. Kunden er endvidere ansvarlig for IT-installationer, kommunikationslinjer, og for at der til enhver tid er taget fornødne backup, således at kundens data altid let kan rekonstrueres. I det omfang Skanderby skønner det nødvendigt for aftalens gennemførelse, skal kunden for egen regning give konsulenterne adgang til kundens IT-installation og databaser efter konsulenternes nærmere anvisning. Endvidere skal kunden stille de nødvendige og lovlige arbejdspladser til rådighed for konsulenterne – arbejdspladserne skal være forsynet med IT-installationer, kommunikationsfaciliteter m.v. efter konsulenternes nærmere anvisning. Såfremt kundens forhold betyder, at den aftalte ydelse ikke har kunnet leveres, faktureres kunden den aftalte ydelse med fradrag af Skanderbys eventuelle anden fakturering af den pågældende konsulent i samme periode. Skanderby kan på ingen måde gøres ansvarlig for forhold, som kan henføres til kundens manglende opfyldelse af sine forpligtelser under samarbejdsforholdet. Særlige forpligtelser udover ovenstående, skal fremgå af yderligere skriftlig dokumentation.
6. KONSULENTVEDERLAGET
Med mindre andet er skriftligt aftalt, faktureres den leverede ydelse efter forbrugt tid i henhold til Skanderbys til enhver tid gældende prisliste. Vederlaget er pr. påbegyndt kvarter.
7. TRANSPORT- OG OPHOLDSUDGIFTER

Udgifter til konsulenternes transport, ophold og fortæring i forbindelse med arbejdets udførelse, faktureres altid i henhold til Skanderbys gældende regler med eventuel specifikation med bilag.

8. FAKTURERING OG BETALING
Skanderby fakturerer kunden hver 14. dag, samt når aftalen er afsluttet. Med mindre der i ordren er angivet en fast pris på gennemførelse af en opgave, faktureres på baggrund af anvendt tidsforbrug, udspecificeret på de enkelte ydelser eller konsulenter. Varer faktureres ved levering. Såfremt kunden ønsker at gøre indsigelser mod en fremsendt faktura, skal dette ske senest 10 dage efter fakturadato. Såfremt andet ikke er skriftligt aftalt, skal betaling være sket senest 14 dage efter fakturadato. Ved forsinket betaling tillægges gebyr og morarenter i henhold til renteloven. Såfremt licensabonnementet eller opdateringsabonnementet ikke er opsagt skriftligt med minimum 3 måneders varsel til udløbet af en 12 måneders periode, forlænges det automatisk med en ny 12 måneders periode.
9. GARANTI
Skanderby er ansvarlig for, at de udførte opgaver lever op til en god faglig standard på området. Leverede varer er underlagt producentens garanti i det omfang det fremgår af varens dokumentation. Skanderby giver ingen indeståelser derudover. Skanderby kan ikke gøres ansvarlig for, at den leverede ydelse ikke har den ønskede værdi for kunden, at man ikke opnår de ønskede resultater, eller at ydelsen i øvrigt ikke har den forudsatte hensigtsmæssighed.
10. REKLAMATIONER

Kunden er forpligtet til at undersøge, evaluere og afteste det leverede ved hvert projekts eller delprojekts afslutning. Mangler, der opdages ved en sådan gennemgang, skal straks meddeles Skanderby. Såfremt den af Skanderby leverede ydelse må betegnes som mangelfuld, og dette ikke burde være opdaget af kunden i forbindelse med kundens gennemgang, kan kunden påberåbe sig dette. Reklamation skal ske straks manglen opdages, dog senest 3 måneder efter arbejdets afslutning. For varer gælder reglerne i varens dokumentation. I tilfælde af mangler ved ydelsen kan Skanderby vælge, om man vil foretage omlevering eller efterlevering af den leverede ydelse, eller om man i stedet vil give kunden et forholdsmæssigt afslag. Kunden kan ikke gøre andre beføjelser gældende mod Skanderby.

11. ANSVARSFRASKRIVELSE
Skanderby kan alene drages til ansvar for produkter/ydelser, der er behæftet med væsentlige fejl eller mangler hidrørende fra mangelfuld udførelse eller anvendelse af dårlige/uegnede komponenter, netværk, software, hardware eller andre materialer, som er leveret af Skanderby. Ansvar kan endvidere alene gøres gældende, såfremt produktet/ydelsen er forsvarligt installeret og supporteret, og af Kunden er anvendt korrekt og til sædvanlig brug ifølge Skanderbys specifikationer. Skanderby er ikke ansvarlig for mangler og fejl, der skyldes mangelfuld support/vedligeholdelse, urigtig installering foretaget af Kunden, ændringer foretaget uden Skanderbys skriftlige samtykke, eller reparationer, opdateringer eller andre ændringer, som Kunden har udført uden Skanderbys forudgående skriftlige samtykke. Hvis Skanderbys ydelse til Kunden omfatter produkter eller delprodukter, som er købt hos tredjemand, og som Skanderby ikke har ansvaret for udviklingen eller produktionen af, er Skanderby uden hensyn til det i denne bestemmelse anførte alene ansvarlig i det omfang, dennes leverandør har påtaget sig garanti. Leveringstider, som måtte være angivet i aftalen, er alene vejledende og Skanderby kan ikke gøres ansvarlig for manglende overholdelse af sådanne leveringstider. Er produktet/ydelsen behæftet med væsentlige fejl eller mangler, er Skanderby forpligtet og berettiget til – efter eget valg – (1) at afhjælpe manglen, (2) at foretage omlevering, (3) at give forholdsmæssigt afslag i prisen, eller (4) at betale erstatning. Kunden er ikke berettiget til at gøre yderligere beføjelser gældende. Transport-, forsikrings-, rejse-, montage- og andre omkostninger ved afhjælpning eller omlevering betales af Kunden. Skanderbys eventuelle erstatningsansvar er begrænset til kundens direkte tab. Indirekte tab herunder driftstab, tabt avance, tab af data eller kundens omkostninger til tredjemandsafhjælpning erstattes ikke og erstatningen kan aldrig overstige 50 % af kundens erlagte vederlag i henhold til ordren.
12. FORCE MAJEURE
Ingen af parterne kan gøres ansvarlig for forhold, der må betegnes som force majeure, herunder men ikke begrænset til krig, optøjer, opstand, generalstrejke, ildsvåde, naturkatastrofer, valutarestriktioner, import eller eksportforbud, afbrydelse af den almindelige samfærdsel, afbrydelse af eller svigt i energiforsyningen, leveringsproblemer fra underleverandører, længerevarende sygdom hos nøglemedarbejdere, omfattende virus samt indtrædelse af force majeure hos underleverandører. Såfremt der indtræder force majeure, skal den ramte part snarest meddele den anden part, at en force majeure situation er indtrådt, og begge parter kan kræve tidsplanerne genforhandlet. Dersom force majeure situationen har varet i mere end 60 dage, kan hver af parterne annullere aftalen for fremtiden.
13. TAVSHEDSPLIGT
Begge parter indestår for, at de selv, samt deres ansatte og underleverandører, i enhver henseende vil behandle modtagne oplysninger fortroligt. Tavshedspligten viger for oplysningsforpligtelser, der måtte påhvile parterne i henhold til ufravigelige lovbestemmelser. Begge parter erklærer sig indforståede med til enhver tid, på opfordring fra den anden part, at returnere ethvert dokument eller andet materiale som måtte være blevet udleveret til dem i det omfang det ikke vil hindre aftalens rette opfyldelse.
14. RETTIGHEDER
Når intet andet skriftligt er aftalt mellem parterne, erhverver kunden en ikke-eksklusiv brugsret til resultaterne af Skanderbys ydelse. Enhver ret, herunder enhver immateriel rettighed, samt ophavsret til materiale, der er udarbejdet for kunden i forbindelse med opgavens udførelse, tilhører Skanderby. Skanderby kan frit anvende det udviklede og dele deraf samt den under arbejdets udførelse oparbejdede know-how til brug for andre kunder. Til udstyr erhverver kunden ejendomsretten, med mindre andet fremgår af aftalen. Til standardprogrammel erhverver kunden de i programmellets licensbetingelser angivne rettigheder. Vareleverancer er omfattet af ejendomsforbehold, indtil den fulde købspris er betalt.
15. AFTALENS OPHØR
I tilfælde af kundens væsentlige misligholdelse af sine forpligtelser i henhold til denne aftale, er Skanderby berettiget til uden varsel at ophæve aftalen, hvis kunden ikke uden ugrundet ophold bringer misligholdelsen til ophør. Herudover er aftalen som udgangspunkt uopsigelig fra begge parters side, indtil den på aftalen specificerede ydelse eller vare er leveret. Aftalen kan dog opsiges af Skanderby med 30 dages varsel. Såfremt aftalen opsiges fra Skanderby side, kan det aftales, at Skanderby skal afslutte nærmere specificerede opgaver mod betaling af normalt vederlag. Kunden kan indtil 10 arbejdsdage før arbejdet er planlagt påbegyndt, opsige aftalen mod at betale 15% af den aftalte pris for opgavens udførelse, eller hvis der ikke er en fast pris da 15% af den estimerede samlede aftalesum. Ved opsigelse indtil 5 arbejdsdage før arbejdets aftalte starttidspunkt, vil dette honorar være 50%, og ved opsigelse senere end 3 arbejdsdage før planlagt assistance, betales den fulde sum. Kunden kan ikke opsige aftalen for så vidt angår varer, der er bestilt hos underleverandører.
16. KONFLIKTLØSNING
Opstår der uenighed eller problemer mellem parterne i forbindelse med opfyldelsen af denne aftale, kan hver af parterne indkalde til et møde med deltagelse af en direktør fra hver af parterne. I den situation, hvor uoverensstemmelsen ikke lader sig løse ved et sådant møde, skal sagen afgøres ved de ordinære danske domstole i henhold til dansk ret.
17. KØB AF LICENSER

Når du køber en licens er det Microsoft betingelser ved køb af licenser som er gældende.

Læs mere om Microsoft betingelser vedrørende køb af licenser her

Scroll to Top