Skanderby A/S' generelle salgs- og leveringsbetingelser

Gældende fra 16. december 2024

1. ANVENDELSESOMRÅDE

Disse salgs- og leveringsbetingelser (herefter benævnt ”Vilkår”) er gældende for alle aftaler om køb af ydelser, konsulentbistand, services m.v. (herefter benævnt ”Ydelser”) hos Skanderby A/S (herefter benævnt ”Skanderby”).
Fravigelser fra disse Vilkår kan udelukkende ske ved særskilt, skriftlig aftale mellem Skanderby og kunden.

2. OPGAVENS UDFØRELSE

Skanderby leverer de aftalte Ydelser til kunden. Skanderby skal sikre, at Skanderbys konsulenter har de tilstrækkelige uddannelses- og arbejdsmæssige kvalifikationer, der som minimum svarer til sædvanlig standard i branchen, til at kunne levere de aftalte Ydelser til kunden. Skanderby garanterer ikke, eller er ansvarlig for, at Skanderbys konsulenter eller underleverandører har et specifikt kendskab til kundens IT-systemer og/eller programmel.
Medmindre andet er særskilt aftalt, dedikerer Skanderby ikke navngivne konsulenter til levering af Ydelser hos kunden. Skanderby forbeholder sig altid ret til at udskifte konsulenter med andre kvalificerede konsulenter til levering af Ydelserne.

Skanderby har ret til at lade underleverandører til Skanderby levere Ydelserne. Rettigheder og forpligtelser i henhold til disse Vilkår og eventuelle øvrige aftaler med kunden forbliver dog hos Skanderby.
Ydelser leveres som udgangspunkt inden for Skanderbys almindelige arbejdstid i hverdagene (mandag-fredag, ekskl. helligdage) i tidsrummet CET 08.00 – 17.00.
Parterne anerkender og accepterer, at levering af Ydelserne ikke skaber et ansættelsesforhold, partnerskab, joint venture eller lignende mellem parterne.

3. KNOWHOW OG RETTIGHEDER

Kunden erhverver en tidsubegrænset og ikke-eksklusiv brugsret til resultater, dokumentation, materiale m.v., der fremstilles af Skanderby i forbindelse med levering af Ydelser til kunden.
Ved ophør af samarbejdet mellem Skanderby og kunden, skal Skanderby sikre, at kunden efter ophør fortsat har adgang til, og kan benytte, eventuelle kundetilpassede designs eller opsætninger, der specifikt er udviklet til kundens systemer/programmet i forbindelse med levering af Ydelserne.
Kunden beholder eksisterende rettigheder til egne systemer, programmel samt data m.v., der er indeholdt i sådanne systemer og programmel. Skanderby bærer ikke noget ansvar for kundens etablering af rettigheder/licensrettigheder til sådanne systemer og programmel. Dette gælder også, selvom Skanderby på vegne af kunden indkøber og/eller installerer sådanne tredjepartssystemer og programmet.
Skanderby er berettiget til, dog under iagttagelse af forpligtigelser i henhold til pkt. 13 i nærværende Vilkår, frit at anvende den knowhow, der opstår i forbindelse med leveringen af Ydelser til kunden.

4. KUNDENS FORPLIGTELSER

Skanderby er kun ansvarlig for skade på person eller ting forvoldt af de solgte produkter/ydelse, såfremt det bevises, at skaden skyldes fejl eller forsømmelse ved et af Skanderby leveret produkt/ydelse, samt at det bevises, at produktet/ydelsen er defekt, at skaden skyldes denne defekt, og der er årsagssammenhæng mellem skaden og defekten. Skanderbys ansvar for tingsskade gælder alene i et år fra produktes/ydelsens overgivelse til Kunden og kan ikke overstige DKK 100.000,00. I det omfang Skanderby pådrager sig produktansvar overfor Kunden, er Skanderbys ansvar begrænset til det direkte tab, og omfatter således ikke følgeskader på tilsluttet udstyr, indirekte tab så som tabt arbejdsfortjeneste, driftstab, installationsomkostninger m.v.

I den udstrækning Skanderby måtte blive pålagt produktansvar overfor tredjemand, er Kunden forpligtet til at holde Skanderby skadesløs i samme omfang, som Skanderbys ansvar er begrænset i henhold til ovenstående. I tilfælde, hvor Skanderby holdes ansvarlig udover det ovenfor anførte ansvar, skal Kunden tilsvarende holde Skanderby skadesløs herfor. Kunden er forpligtet til at lade sig sagsøge for den samme domstol/voldgiftsret, som behandler spørgsmålet om Skanderbys produktansvar. For personskade gælder produktansvarslovens regler.

5. KONSULENTVEDERLAGET

Medmindre andet er skriftligt aftalt, faktureres kunden for den aftalte Ydelse efter medgået tid, som Skanderbys konsulenter har forbrugt. Afregning sker i henhold til Skanderbys til enhver tid gældende prisliste. Vederlaget beregnes pr. påbegyndt kvarter. 

6. TRANSPORT- OG OPHOLDSUDGIFTER

De faktiske udgifter forbundet med konsulenternes transport (vej- og broafgift, parkering m.v.), ophold og forplejning i forbindelse med arbejdets udførelse faktureres særskilt.

7. FAKTURERING OG BETALING

Medmindre andet er skriftligt aftalt, fakturerer Skanderby kunden hver 14. dag, samt når samarbejdet ophører eller Ydelsen er leveret. 

Kundens betalingsbetingelse er 14 dage fra fakturadato, medmindre andet er særskilt aftalt. Ved forsinket betaling tillægges gebyr og morarenter i henhold til renteloven. 

Såfremt kunden har indsigelser mod en faktura, skal dette fremsættes skriftligt til Skanderby senest 10 dage efter fakturadato.

8. GARANTI

Skanderby indestår for, at det udførte arbejde i forbindelse med Ydelserne er af en god faglig branchestandard. 

Skanderby indestår ikke for produkter, systemer, programmel, der leveres af tredjeparter til kunden eller indkøbes via Skanderby fra tredjeparter til kunden. Kunden gøres specifikt opmærksom på, at der kan (med og uden varsel) ske ændringer og opdateringer af systemer og programmel, der licenseres fra tredjeparter, hvilket Skanderby ikke har indflydelse på. Kunden skal være opmærksom på, at sådanne ændringer kan medføre, at der skal foretages ændringer/tilpasninger i kundens eget system og opsætningen heraf. 

Skanderby er ikke ansvarlig for, om Ydelserne er egnet til det tiltænkte formål, har den ønskede værdi for kunden, eller om kunden opnår sine ønskede resultater.  

9. REKLAMATIONER

Kunden er forpligtet til at undersøge, evaluere og teste de leverede Ydelser i umiddelbar forlængelse af hvert projekts eller delprojekts afslutning. Mangler, der opdages ved en sådan undersøgelse, skal straks meddeles Skanderby på skrift. Ved ibrugtagning af Ydelserne eller dele af Ydelserne, anses kunden for at have godkendt Ydelsen. 

For mangler, der først identificeres på et senere tidspunkt, og som ikke burde være opdaget af kunden i forbindelse med kundens gennemgang, kan kunden tillige reklamere over. Reklamation skal ske straks efter manglen er identificeret, dog senest 3 måneder efter, at Skanderby har leveret Ydelserne til kunden. 

I tilfælde af væsentlige fejl eller mangler ved Ydelserne, har Skanderby efter eget valg ret til at foretage afhjælpning af manglen, foretage omlevering eller efterlevering, eller i stedet give kunden et forholdsmæssigt afslag i prisen.

Kunden kan ikke gøre erstatningskrav eller andre misligholdelsesbeføjelser gældende over for Skanderby. 

10. ANSVARSBEGRÆNSNING

Skanderby kan alene gøres ansvarlig for Ydelser, der er behæftet med væsentlige fejl eller mangler, der udelukkende skyldes Skanderbys forhold, herunder anvendelse af mangelfulde komponenter, netværk, software, hardware m.v., som er leveret af Skanderby. Skanderby er ikke ansvarlig for Ydelser, der af kunden ikke er korrekt installeret, superviseret eller vedligeholdt, eller Ydelser, der ikke er anvendt til sædvanlig brug ifølge Skanderbys specifikationer, eller som kunden, uden Skanderbys skriftlige samtykke, har foretaget ændringer i, repareret eller opdateret.

Skanderbys kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for indirekte tab eller følgeskader; herunder men ikke begrænset til driftstab, produktionstab, tidstab, tabt avance, tab af data m.v. Skanderby er ikke ansvarlig for tab, som kunden måtte lide, der opstår som følge af eller i forbindelse med enhver forsinkelse i kundens opfyldelse af sine forpligtelser over for tredjemand, uanset om forsinkelsen helt eller delvist kan tilskrives Skanderbys forhold.
I intet tilfælde kan Skanderbys ansvar overstige et beløb svarende til 50 %, dog maksimalt DKK 100.000, af kundens erlagte vederlag for den Ydelse, som gav anledning til kravet fra kunden.

Leveringstider, som måtte være angivet i aftalen, er alene vejledende, og Skanderby kan ikke gøres ansvarlig for forsinkelser.

11. PRODUKTANSVAR

Med forbehold for ansvarsbegrænsningen i pkt. 10, er Skanderby ansvarlig for produktansvarsskader i henhold til dansk ret. 

Skanderbys er ikke ansvarlig for skade på fast ejendom og/eller løsøre, medmindre pågældende faste ejendom/løsøre efter sin art sædvanligvis er beregnet til ikke-erhvervsmæssig benyttelse, og hovedsageligt er anvendt af skadelidte i overensstemmelse hermed.

I tilfælde af, at Skanderby måtte blive pålagt produktansvar overfor tredjemand vedrørende Ydelserne, er kunden forpligtet til at holde Skanderby skadesløs i samme omfang, som Skanderbys ansvar er begrænset i henhold til disse Vilkår. Kunden er forpligtet til at lade sig sagsøge ved den samme domstol/voldgiftsret, som behandler spørgsmålet om Skanderbys produktansvar vedrørende Ydelserne.

12. FORCE MAJEURE

Ingen af parterne kan gøres ansvarlig for forhold, der må betegnes som force majeure, herunder men ikke begrænset til krig, optøjer, opstand, generalstrejke, ildsvåde, naturkatastrofer, valutarestriktioner, pandemier, import eller eksportforbud, afbrydelse af den almindelige samfærdsel, afbrydelse af eller svigt i energiforsyningen, omfattende virus samt indtrædelse af force majeure hos underleverandører. I tilfælde af force majeure, skal den part, der ønsker at påberåbe sig force majeure, snarest meddele det til den anden part. Herefter kan begge parter kræve tidsplaner genforhandlet. Dersom force majeure situationen har varet i mere end 60 dage, kan hver af parterne, med skriftligt varsel til den anden part, opsige parternes aftale med virkning for fremtiden.

13. TAVSHEDSPLIGT

Begge parter samt deres ansatte og underleverandører skal i enhver henseende behandle den anden parts forretningsoplysninger fortroligt. Parterne må ikke anvende eller videregive fortrolige oplysninger til tredjemand i videre omfang end, hvad formålet med aftalen mellem parterne tilsiger.

Tavshedspligten omfatter ikke (i) oplysninger, som allerede var modtageren af oplysningerne bekendt på det tidspunkt, hvor de blev modtaget fra den anden part, (ii) oplysninger, som er blevet offentligt tilgængelige, uden at dette skyldes uretmæssig adfærd fra modtagerens side, (iii) oplysninger, som retmæssigt er modtaget fra en tredjemand, der har været berettiget til at videregive oplysningerne samt (iv) oplysninger, som den modtagende part er forpligtet til at videregive, som følge af lovgivningen eller retsafgørelser.

Begge parter erklærer sig indforståede med, til enhver tid på opfordring fra den anden part, at returnere ethvert dokument eller andet materiale, som måtte være blevet udleveret til dem, i det omfang det ikke vil hindre aftalens rette opfyldelse.

14. AFTALENS OPHØR

I tilfælde af kundens væsentlige misligholdelse af sine forpligtelser i henhold til parternes aftale og/eller disse Vilkår, er Skanderby berettiget til, uden varsel, at ophæve aftalen, hvis kunden ikke uden ugrundet ophold bringer misligholdelsen til ophør.

Begge parter kan tillige ophæve aftalen uden varsel, såfremt den anden part indleder rekonstruktion, tages under konkursbehandling eller afgiver insolvenserklæring.
Herudover er aftalen som udgangspunkt uopsigelig fra begge parters side, indtil Ydelserne er leveret.
Skanderby kan dog altid opsige aftalen med 30 dages skriftligt varsel til kunden. Parterne kan herefter aftale, at Skanderby skal afslutte nærmere specificerede Ydelser mod betaling af sædvanligt vederlag.

Kunden kan, indtil 10 arbejdsdage før Skanderby påbegynder sit arbejde i forbindelse med Ydelserne, annullere aftalen mod at betale 15% af den aftalte pris for Ydelserne, eller hvis der ikke er en fast pris, 15% af det estimerede samlede vederlag for Ydelserne. Ved kundens annullation af aftalen indtil 5 arbejdsdage før Skanderby påbegynder sit arbejde i forbindelse med Ydelserne, skal kunden betale 50% af den aftalte pris for Ydelserne, eller hvis der ikke er en fast pris, 50% af det estimerede samlede vederlag for Ydelserne. Ved annullation senere end 3 arbejdsdage før Skanderby påbegynder sit arbejde i forbindelse med Ydelserne, skal kunden betales den fulde pris for Ydelserne, eller hvis der ikke er en fast pris, det estimerede samlede vederlag for Ydelserne. Kunden kan ikke opsige aftalen for så vidt angår produkter eller services, der er bestilt hos underleverandører.

Hvis licensabonnementet eller opdateringsabonnementet ikke opsiges skriftligt med mindst 3 måneders varsel før udløbet af en 12-måneders periode, vil perioden og betalingsforpligtelsen automatisk blive forlænget med yderligere 12 måneder.

15. BEHANDLING AF PERSONOPLYSNINGER

Hvis Skanderby betragtes som databehandler for kunden ved levering af Ydelserne, skal kunden indgå en separat databehandleraftale med Skanderby, før Skanderby kan behandle personoplysninger, som kunden er dataansvarlig for.

16. TVISTER

Disse vilkår er underlagt dansk ret. Ved tvister mellem parterne i forbindelse med disse Vilkår og/eller levering af 

Ydelserne, kan hver af parterne indkalde til et møde med deltagelse af en direktør fra hver af parterne. 

Hvis parterne herefter ikke kan nå til enighed, skal tvisten afgøres ved de ordinære danske domstole i henhold til dansk ret.

17. KØB AF LICENSER

Når du køber en licens er det Microsoft betingelser ved køb af licenser som er gældende.

Læs mere om Microsoft betingelser vedrørende køb af licenser her

Scroll to Top