Sådan håndteres opdatering af 365 Business Central på cloud

Månedlige opdateringer til 365 Business Central på cloud og hvordan disse håndteres

Når I kører 365 Business Central på cloud kommer der 1 gang hver måned opdateringer fra Microsoft, 10 af månederne er det ”Minor Releases” og 2 af månederne (april og oktober) er det ”Major Releases”.

I ”Minor Release” udføres der smårettelser og mindre nye funktioner/felter og i ”Major Release” vil det være større nye funktionaliteter som driftes.

Hvis man gerne vil holde sig lidt ajour på hvilke ændringer der kommer, kan man inde i BC cloud åbne vinduet ”Styring af funktioner” og se en del af de nye funktionaliteter der kommer de næste måneder.

Hvis I kører add-on løsninger i jeres 365 Business Central på cloud, vil der også komme opdateringer fra jeres add-on leverandører eksempelvis Continia (Document Capture, Document Output, Payment Management og Expense Management), Tasklet Factory, ForNAV og Dynamic Web. Nogle add-on leverandører har opdateringer hver måned og andre lidt mere sjælden.
Der kan være nogle afhængigheder mellem BC cloud versioner og add on versioner som gør at de gerne skal opdateres samtidig for at få alt funktionalitet til at fungere.

Lad Skanderby stå for dine opdateringer

Skanderby tilbyder en service for månedlige opdateringer af 365 Business Central på cloud og add-ons, hvor vi udfører disse opdateringer og tjekker at BC Cloud databaserne kan åbnes efterfølgende uden fejl relateret til opdateringerne.

Skanderby tilbyder en service for månedlige opdateringer af 365 Business Central på cloud og add-ons, hvor vi udfører disse opdateringer og tjekker at BC Cloud databaserne kan åbnes efterfølgende uden fejl relateret til opdateringerne. Vi udfører opdateringerne nogle dage efter Microsoft frigiver den månedlige opdatering, først i Sandbox/test miljøer – typisk 3-4 arbejdsdage før opdateringerne udføres i Production miljøet. 

Dette giver jer mulighed for at teste opdateringer i Sandbox miljø hvis i har behov for dette.

Vores tid for denne service udgør normalt 0,5 -1 time pr. måned lidt afhængig af hvor mange databaser og add-ons I anvender og der ikke er fejl i forbindelse med opdateringerne. 

Den forbrugte tid afregnes på jeres timebank eller sag for løbende support afhængig af hvad I har valgt hos os. Eventuelle fejlhåndteringer/konflikter ved opdateringer afregnes også efter tidsforbrug på timebank/løbende support.

Hvis I har den tekniske viden til selv at udføre opdateringerne både for BC cloud og add-ons, kan I i princippet godt selv udføre dem i Admin Centret, men hvis noget driller eller fejler i opdateringsprocessen (og det sker ind i mellem), vil man skulle have fat i os for at få løst udfordringerne. 

Der kan også være afhængighed mellem disse opdateringer og de ændringer Skanderby laver til jer, hvorved vi også skal ind og løse dette. 

I Sandbox miljøer vil det oftest også ske at Skanderby ændringer/app fil skal reinstalleres efter opdateringer, da der udvikles direkte til sandbox miljøer (ikke production). 

Hvis I ikke har faste rutiner for BC cloud og add- ons opdateringer, vil der kunne opstå udfordringer og fejl i databaserne af forskellig karakter. Det er således at Microsoft tvinger deres opdateringer igennem pr. automatik efter en periode, hvis ikke opdateringerne er udført inden for en given deadline, mens add-on opdateringer skal udføres manuelt.

Derfor anbefaler vi, at I lader Skanderby håndtere disse månedlige opdateringer, da vi har rutinerne og værktøjerne til at håndtere det i struktureret form og til at løse evt. udfordringer i kraft af, at vi allerede udfører denne service for næsten alle vores BC cloud kunder.

Scroll to Top