Microsoft Business Central – Version 14 bliver udvidet til 31.10.21

Så kom den officielle udmelding fra Microsoft om at vi får et år mere med version 14.

Downgrade rights bliver udvidet til 31.10.21 og vil være tilgængelige for både Cloud og on-premises kunder via ”dual use rights” vis CSP.

CSP er Cloud programmet og vil kræve en ombytning til en Cloud licens, som så må bruges lokalt (Dual use rights).

Er der maintenance på den nuværende licens kan der normalt skiftes til Cloud licensen med 40% rabat, men der vil altså være en omkostning til Cloud!

Til gengæld vil der ikke længere være maintenance.

Kampagne på skift til CSP programmet

Samtidigt har Microsoft igangsat en anden kampagne, hvor man i 3 år kan skifte til CSP programmet – og til samme pris som den nuværende maintenance – og med en fortrydelses mulighed ved udløb. Denne kampagne kræver dog at der laves et skift inden abonnements udløb og senest (p.t.) juni 2021.

Kontakt mig gerne for yderlige oplysninger om kampagnen!

Nedenfor vil jeg kort opsummere hvorfor version 14 kan overvejes, selv om vi i efteråret 2020 vil være nået til version 17.

365 Business Central – Version 14 eller nyere version?

NAV 2018 blev jo den sidste version, hvor “NAV” navnet blev brugt efterfuldt af et årstal og herefter hedder produktet blot 365 Business Central.

Men det har vist sig at versionsnummeret er meget vigtigt at være opmærksom på, da de enkelte versioner kun vil være tilgængelig i en kortere perionde.

Versionsnummeret som er startet med version 13 (v13) refererer til versioneringen af objekterne.

Frigivelsesdato:

Oktober 2018 – marts 2019 Microsoft Dynamics 365 Business Central v13

April 2019 – september 2019 Microsoft Dynamics 365 Business Central v14

Oktober 2019 – marts 2020 Microsoft Dynamics 365 Business Central v15

April 2020 – Nuværende Microsoft Dynamics 365 Business Central v16

Kun kunder, der oprindeligt købte v13, kan få adgang til registreringsnøgler til v13.

Alle der oprindeligt købte v14 og fremefter, eller som skiftede til BC, da v14 var den aktuelle version, vil ikke kunne få adgang til v13-nøglerne.

Hvis BC-licensen blev købt i oktober 2018 – marts 2019, er man berettiget til at fortsætte med at bruge v13-licensnøgler.

Hvis BC-licensen blev købt i april 2019 – september 2019, vil v13-licensnøglerne blive slettet på kontoen på customersource/partnersource.

Ombyttes fra en tidligere version vil version 14 være tilgængelig frem til oktober 2021, idet fristen nu er forlænget.

Support/hotfixes:

Version 14 er softwareopdateringer dækket af “Fixed Lifecycle Policy”, hvor der vil være support/software opdateringer frem til 10. oktober 2023.

Version 15 og nyere versioner er dækket af “Modern Lifecycle Policy”, hvor en version kun supporteres med fejlrettelser i 18 måneder efter frigivelsen.

 

 

 

 

Klient:

I version 14 kan både browser og windows klienten benyttes, mens det i version 15 kun vil være browser klienten.

I begge versioner vil der også være mulighed for at bruge tablets og smartphones.

Udviklingsmiljø:

I version 14 kan det ”klassiske” og velkendte udviklingsmiljø stadig benyttes, således at der kan ændres i både standardobjekter og i egne objekter.

Samtidig ligger både kildekode og dokumentation i databasen.

I version 15 skal benyttes extensions. Extensions er tilpasninger, hvor tilpasninger (og kildekode/dokumentation) ligger uden for standard.

I teorien betyder det at standardapplikationen nemt kan opdateres, da der nu ikke er ændringer i den. Dog kan det også betyde at en extension ikke længere fungere, da der kan være ændret i de standardfunktioner der relateres til. Da der i de kommende versioner forventes en omskrivning af del af kodebasen vil det være forventeligt at alle extensions også nødvendigvis må ændres.

Comments are closed.

Expense ManagementContinia logo

Continia / Claus Lundstrøm

 

Går alt i stå hos jer, når der skal afleveres rejseafregninger? Er arkivering af bilag et stort rod? Og er sammenkædning af bilag og kreditkort meget tidkrævende eller helt opgivet? Har I set på systemer til dette, men de har været store og stadig meget krævende for den enkelte rejsende? Så kom ind og se, hvordan du en gang for alle gør op med virksomhedens rejseaktiviteter – selvfølgelig ved at anvende Microsoft Dynamics NAV!

Scroll Up