Tilpasninger og løsninger
Standardfunktionalitet i Dynamics NAV eller tilpasning?
Hos Skanderby A/S tilstræber vi så vidt muligt at bruge den standardfunktionalitet, der findes i Dynamics NAV og Dynamics 365 Business Central, men naturligvis vil der med fordel kunne laves tilpasninger, der giver nye faciliteter og mere effektivitet. Her kan du se eksempler på de tilpasninger, vi har lavet til NAV.
Betalingsgateway
Betalingsgateways ser vi oftest brugt ved webshopintegrationer. Her kan det f.eks. være praktisk med automatisk træk, når varen bliver leveret, eller en automatisk refusion i forbindelse med en returnering. Men det kan f.eks. også bruges til at sende et betalingslink, så en faktura kan betales med kreditkort.
Vi har tilpasset en række betalingsgateways, så kreditkorttræk fra Dynamics NAV bliver nemmere og en integreret del af forretningsprocessen i Dynamics NAV.
Nogle af eksemplerne nedenfor er lavet til specifikke betalingsgateways, men vil oftest kunne laves tilsvarende på andre betalingsgateways.
DIBS
Automatisk træk på kreditkort ved leverancer.
DIBS
Automatisk refundering af kreditbeløb ved udstedelse af kreditnota på webordre.
DIBS
Indlæsning af DIBS-filer til Payment Management.
ePay
Automatisk træk på kreditkort ved salgsleverance.
ePay
Automatisk refundering af kreditbeløb ved udstedelse af kreditnota på webordre.
Quickpay
Automatisk træk på kreditkort ved leverancer.
Quickpay
Automatisk refundering af kreditbeløb ved udstedelse af kreditnota på webordre.
Quickpay
Indlæsning af QuickPay filer til Payment Management.
Wannafind
Daglig kørsel til fornyelse af reservationer på kundens kreditkort.
Wannafind
Automatisk træk på kreditkort ved salgsleverance.
Wannafind
Automatisk refundering af kreditbeløb ved udstedelse af kreditnota på webordre.
Betalingsgateway
Automatisk oprettelse af indbetalingskladdelinier til udligning.
Bookingsystemer
Hos Skanderby A/S har vi lavet integrationer til en lang række forskellige bookingløsninger.
Det kan være tilfælde, hvor det blot er omsætningstal, der dagligt skal bogføres via en finanskladde, men det kan også være ønsket om at overlade fakturering til Dynamics NAV.
Ved at bruge Dynamics NAV til fakturering kan man nemlig benytte al standardfunktionalitet til at styre udestående, udskrive rente og rykkernotaer m.v.
Opera
Indlæsning af omsætningstal og debitorfaktura/kreditnota til finanskladde.
Spectra
Indlæsning af omsætningstal og debitorfaktura/kreditnota til finanskladde.
Bookingsystem
Bookingsystem til lokalebooking.
Lokalebooking
Indlæsning af bookinger fra hjemmeside.
Lejekontrakt
Lejekontrakt som følgedokument til ordrebekræftelse.
EDI
EDI er et fælles sprog for IT-systemer, der gør din virksomheds IT-systemer i stand til at tale sammen med IT-systemerne hos dem, I arbejder sammen med. EDI står for Electronic Data Interchange og betyder “elektronisk udveksling af data”, eller, mere mundret, ”elektronisk samhandel”.
Det vil sige, at EDI dels dækker over de løsninger, vi har lavet til integration med specifikke løsninger som Kansas, Stark, TUN m.fl., men også når til EDI-løsninger som Le@an / GS1Trade Transact, Naddon EDI, NxM og andre.
Kansas
Integration med Kansas. Indlæsning af vareoplysning og afsendelse af ordre.
Le@n / GS1Trade Transact
Indlæsning af EDI-ordre og afsendelse af EDI-fakturaer.
Stark
Indlæsning af fakturaer fra Stark byggemarkedskæde.
Tun
Indlæsning af varer fra Trævareunionen.
NxM EDI til Microsoft Dynamics NAV
NxM har opbygget et EDI-modul til Dynamics NAV, som vi har integreret i flere løsninger. Opsæt på kunder og leverandører, hvordan der ønskes at kommunikere via EDI, PDF per mail og SMS til mobiltelefoner, NxM EDI Basis til salg og køb imod partnere og NxM varekatalog giver mulighed for at danne EDI-priskataloger.
Naddon EDI til Microsoft Dynamics NAV
EDI-udveksling af elektroniske forretningsdokumenter dækker hele samhandelskæden mellem kunde og leverandør; Priskatalog – Tilbudsforespørgsel – Tilbud – Ordre – Ordrebekræftelse – Følgeseddel – Faktura – Kreditnota – Kvitteringer
EDI-løsning til lagerhotel
EDI-løsning til lagerhotel.
Fragt- og transportløsninger
Når forsendelsesoplysningerne automatisk kan overføres fra Dynamics NAV til din transportør eller transportplanlægning, bliver forsendelsen mere effektiv.
Vi har lavet en række integrationer med fragtløsninger, hvor Consignor er en af de mest brugte. Derfor har vi en række objekter, vi kan tage udgangspunkt i, men ofte skal der laves en smule tilpasning i forhold til valg af transportør eller de specielle oplysninger, der skal sendes med til Consignor.
I andre tilfælde vælges direkte kommunikation med en enkelt transportør.
Vi ser også, at lagerhoteller bliver brugt i stigende grad – og her er der lavet integration til en række forskellige lagerhoteller.
Consignor
Integration med fragtløsning fra Consignor, herunder overførsel af track&trace til bogførte leverancer i Navision.
EDIfragt
Integration til Danske Fragtmænd.
EDI-løsning til lagerhotel
EDI-løsning til lagerhotel.
Fleet Planner
Udlæsning til kørselsplanlægning via webservices.
NxM EDI til Microsoft Dynamics NAV
Opdatering af status fra chauffør på ordre.
Fleet Planner
Logning/automatisk ændring af lokation pr. vare.
Truckplanner
Integration til kørselsplanlægning og omregning af kolli.
Shipmondo
Med integrationen til Shipmondo kan du sende pakker til hele verden. Du kan sende med PostNord, GLS, Danske Fragtmænd og mange flere uden abonnement og binding.
Lagerløsninger
Vi ser i stigende grad, at virksomhederne outsourcer lagerstyringen til et lagerhotel. I den forbindelse bliver det særligt vigtigt, at integrationen med Navision/Dynamics NAV er effektiv og præcis.
Lagerhotel
Integration med pluk på lagerhotel.
Lagerrobot
Integration med lagerrobot til automatisk pluk.
OIOUBL/OIOXML
Udveksling eller udtræk af data via SQL er en effektiv metode, særligt når både Dynamics NAV og det eksterne system kører på SQL. Det kan enten gælde for løsninger på samme SQL Server eller for SSIS til integration med servere på fysisk adskilte lokationer.
MailEdi
Indlæsning af kreditorbilag i OIOXML- og OIOUBL-format.
OIOUBL
Tilpasning af OIOXML- og OIOUBL-format ved Offentlig fakturering.
OIOUBL
Afsendelse af OIOUBL fakturaer til ekstern FTP hos leverandør.
Fleet OIOUBL
Integration til Nordea.
OIOXML
Integration til Nordea.
SQL integration
Afsendelse af OIOUBL- og OIOXML-fakturaer er standard i Dynamics NAV, men de ældste versioner bliver ikke længere opdateret – og her kan der være et behov for at tilpasse til de nye krav og valideringer, der løbende kommer.
Udover det har vi lavet tilpasninger, så der kan udveksles andre dokumenter eller bruges andre systemer til afsendelse eller modtagelse af OIOUBL eller OIOXML.
SQL integration
Indlæsning fra skyggetabel, hvor evt. fejlbeskeder lægges tilbage i skyggetabellen.
SQL integration
Integration til SQL via ODBC.
SQL integration
Integration mellem SQL-databaser og NAV via SQL Server Integration Services (SSIS).
SQL integration
Optimering af performance i tilrettede tabeller vha. indexes.
SQL integration
Kørsler til opdatering af NAV-data via feed fra TecDoc.
SQL integration
Tilretning af data til brug for Webshop (Ajour).
Tidsopsamling/registrering
I Dynamics NAV 2016 har vi fået en klient til iPhone, Windows og Android-telefoner, men der kan stadig være fordele ved at lave tidsregistrering i eksterne systemer – og vi har lavet en række integrationer.
Integrationen kan f.eks. være med opsamling og registrering af tidsforbrug i sagsmodulet i Dynamics NAV, men vi har også lavet tidsopsamling til brug for lønberegning i LESSOR.
Tidsopsamling
Indlæsning til sager fra ekstern tidsopsamling.
Tidsopsamling
Integration til Lessor fra ekstern tidsopsamling af timer og fravær.
Trifork
Indlæsning af tidsopsamling til sager i Navision fra Trifork tidsopsamling.
Tidsregistrering
Magnetbrikker via Captor Omni Cadet med Proximity-læser.
Webintegration
Webintegration er både den klassiske integration med webshops, men i stigende grad også brug af webservices til udveksling af data mellem Dynamics NAV og webshops og andre eksterne systemer.
Dandomain
Tilpasning af integration til Dandomain.
DynamicWeb
Tilpasning af integration til DynamicWeb.
ExpandIT
Diverse tilpasninger til ExpandIT.
Ajour
Integration til Itide Ajour-CMS med store datamængder via SQL-synkronisering.
Magento
Tilpasning af integration til Magento.
Tangora
Tilpasning af integration til Tangora.
Webservices
Udlæsning af CSV fil til sagsstyringsportal.
Webservices
Check af kreditmaks for kunde til brug på webshop.
Webservices
Indlæsning af finansposter fra eksternt system.
Webservices
Stream af PDF faktura/kreditnota til ”min side” på webshop.
Webservices
Udvalgt Varekartotek pr. debitor tilgængeligt for udvalgte leverandører med specifikke priser.
Webservices
Upload af billeder til S3 Amazon.
WordPress
Integration til WordPress/WooCommerce.
RapidStart Pakke
Med en Standard RapidStart-Pakke fra Skanderby A/S bliver det lettere at starte et regnskab for en nystartet kunde.
Andre tilpasninger
Vi tilstræber altid hos Skanderby A/S at bruge standardfunktionaliteten i Navision/Dynamics NAV, men naturligvis vil der kunne laves tilpasninger, der giver nye faciliteter og mere effektivitet.
Når Skanderby A/S laver tilpasning/programmering i Dynamics NAV, er vi meget opmærksomme på, at vores dokumentation af tilpasningen er i orden. Rent teknisk vil det sige, at vi ajourfører en versionsliste, sikrer, at objekterne ikke står som “modified”, og at der er skrevet dokumentationen på objektet. Da vores programmører kun arbejder med programmering og kun med programmering i Dynamics NAV, er dette rutine for os og med til at sikre, at fremtidige opdateringer bliver nemmere til trods for tilpasningerne.
Nedenfor er nogle eksempler på de mangeartede opgaver, vi løser.
Afgifter
Tilpasning af afgifter, f.eks. også fedtafgift.
Charts
Integration til RTC (Rollebaseret klient).
Charts
Oprettelse af nye charts som factbox f.eks. til at følge lagerantal på en vare.
Digisense Digiflow
Integration til Digisense Digiflow – godkendelse og kontering af kreditorbilag.
EAN13
Labels på etiketprinter med EAN13 stregkoder.
EAN13
A4-ark med EAN-stregkoder.
EAN13
Automatisk kalkulation af EAN13 på varekort.
Excel
Ordretastning, integration til NAV-salgsordrer.
Excel
Bestilling af varer til butikker fra Excel (opretter ordre i NAV).
Charts
Push af lagertal til Excel ark.
FTP
Automatisk hentning af filer fra FTP server.
FTP
Automatisk upload af billeder til Webshop.
Hjemkald
Løsning til udsendelse af mail ifm. solgt udstyr hjemkald til service.
Kakom
Indlæsning af data fra kasser.
Kasseløsning
Integration med CashCom kasseløsning.
Madbestilling
Indlæsning af madbestilling på webside som ordre.
Medlemsløsning
Opkrævning af kontingenter i forening.
NEXT
Integration til NEXT fra Multisupport A/S.
Outlook-integration
Tilpasning af synkronisering af kontakter, møder og to-do.
Patientjournalsystemer
Integration til MedJour, Spectra og Skalpell.
Point Of Sale
Udtræk af varer, priser m.m. via webservices.
Ratefakturering/betaling
Mulighed for at opsplitte salgsordre i valgfrit antal ratefakturaer.
SMS
Automatisk SMS-besked, når varer er klar til afhentning.
Stregkodescanner
Integration til lageroptælling, salgsordre, købsordre, pristjek m.v.
Styklister
Automatisk produktion af styklister ved salgsordre.
Sælgere
Specialtilpasset Navision-menu for sælgere, hvor der f.eks. kun er adgang til egne kunder
Vare
Alternativ disponeringsmetode, forslag i indkøbskladde baseret på faktiske salgstal og genbestillingskriterier på vare.
Vare
Varesalgspriskladde: Kladdefunktion til opdatering af salgspris på varekortet.
Vare
Varekopifunktion: Kopier 1 eksisterende vare ud til 1-5 nye varekort.
Vare
Oprettelse af nye varenumre fra Excel ark.