Kom i gang med NAV

Skanderby A/S hjælper dig trygt igennem hele processen med at starte med Dynamics NAV. Vi gør din start med programmet så enkel som muligt, og med de nedenstående 10 steps kommer du i gang med din helt egen Microsoft Dynamics NAV-version.

 

Kun 10 trin til Dynamics NAV sammen med Skanderby A/S

This is box title

7_22

Step 1: Det indledende møde/foranalysen

Først af alt skal vi have et møde, hvor vi kortlægger muligheder og eventuelle begrænsninger for jeres virksomhed og får styr på, hvilke opgaver I skal kunne udføre med jeres nye løsning. På mødet lytter vi naturligvis til jeres ønsker og ideer og vi bidrager selv med vores store erfaring fra andre projekter.

Hvis I tidligere har haft et andet Microsoft økonomisystem som f.eks. C4, C5 eller XAL og stadig har et aktivt abonnement, kan licensen have en kontant værdi, som vil udløse en rabat, når I køber en NAV-løsning.

Hvis I har en C5-licens, kan hele processen til Dynamics NAV fra C5 ses her.
Fra C5 til NAV

 

Hvis I ikke tidligere har haft et Microsoft økonomisystem, finder vi ud af, hvorvidt det er en hosted løsning eller køb af egen NAV-løsning, der er det rigtige valg for jer.

This is box title

Step 2: Undersøgelse af din nuværende licens

Dette er kun gældende, hvis I allerede en licens til et af Microsofts andre ERP-systemer.
Hvis dette ikke er tilfældet, springer vi over step 2.

 

I step 2 får vi jeres skriftlige accept af, at vi må undersøge jeres licensværdi hos Microsoft. Dette gælder kun, hvis I har aktivt abonnement hos Microsoft, hvor der eventuelt kan være værdi at hente på jeres nuværende licens, og det giver os et overblik over, hvad vi kan gå videre med.

 

7_04

This is box title

7_02-2

Step 3: Et uforpligtende tilbud

I step 3 giver vi dig et uforpligtigende tilbud, og dette afhænger af, hvorvidt vi var igennem step 2 eller ej.

Hvis vi ikke var igennem step 2, fordi I ikke har aktivt abonnement og dermed mulighed for at opnå rabat, kigger vi på jeres muligheder for enten en hosted løsning eller køb af egen licens.

 

Hosted løsning/cloud løsning

Hos Skanderby A/S kan vi i samarbejde med hosting-leverandøren Wannafind tilbyde dig en hosted NAV-løsning. Når du vælger dette, vil din NAV-løsning komme til at ligge i skyen. Det betyder, at du selv og eksterne partnere kan tilgå den, uanset hvor I befinder jer. Der kræves blot en internetforbindelse.

Denne løsning er i princippet en leje af løsningen, og derfor betaler du kun en fast månedlig pris per bruger. I slipper for uforudsete udgifter i forbindelse med serverdrift, nedbrud, opdateringer af server, nye versioner og lignende. Selve driften, backup, sikkerhed, oppetider og hastighed ligger hos hosting-leverandøren.

Hosting

 

Køb af egen NAV-licens

Hvis I fortrækker at have egen licens på egen server i virksomheden, så skal I købe jeres egen licens.

Dette kan I gøre med Skanderbys hjælp, og du har mulighed for at bestille den sidste nye NAV-løsning. Microsoft lancerer til tider kampagner for nye kunder, og vi vil selvfølgelig holde dig opdateret omkring dette, hvis det skulle falde sammen med dit køb af NAV-licens.

NAV

This is box title

Step 4: Workshopdag

Det er vores mål hos Skanderby A/S, at det bliver så overskueligt som muligt for jer hvad den færdige løsning vil indeholde. Derfor vælger vi at indlede med at programmere en særlig prototype til jer, for det er vores holdning – og erfaring – at vi kan løse denne opgave næsten lige så hurtigt, som vi kan beskrive den for jer.

For at kunne udarbejde en tilstrækkeligt omfattende prototype afholder vi en workshopdag, hvor vi kan gå i dybden med de mere komplicerede elementer i jeres løsning.

På workshopdagen kigger vi sammen med udvalgte medarbejdere fra jeres virksomhed på alle de forretningskritiske processer, der måtte ligge i virksomheden. Det betyder, at vi får kortlagt jeres løsning og behov for eventuelle tillægsløsninger, men også at vores konsulenter får et godt kendskab til virksomhedens arbejdsprocesser. I samme omgang afklarer vi, om vores estimerede tilbud skal korrigeres.

7_27

This is box title

7_32

Step 5: Prototypen/testregnskabet

Selve prototypen skal give overblik over, hvorvidt vi har opfyldt alle jeres ønsker, og hvorvidt de valgte løsningsmodeller egner sig til jeres virksomhed og nødvendige arbejdsprocesser. Prototypen er ikke den færdige løsning, men den er tilstrækkelig til, at I ville kunne teste og vurdere, om projektet skal gennemføres.

Efter denne 5. fase har I fået et godt indtryk af, hvem vi er, og hvordan den færdige løsning vil kunne komme til at se ud. Hvis I ikke føler tilfredshed med prototypen eller samarbejdet med os, kan I afbryde projektet umiddelbart efter denne fase.

Men hvis I er tilfredse og vælger at fortsætte samarbejdet, vil vi overdrage jer prototypen, så I kan teste videre, mens vi fortsætter arbejdet med at færdigøre den endelige løsning og forberede igangsætningen.

This is box title

Step 6: Forhandlerskifte/NAV-licens/oprettelse af database

Dette step er afhængigt af resultatet af step 1.

 

Nuværende kunde hos Microsoft – Egen licens

Hvis I allerede har et Microsoft ERP-system, skal vi nu have lavet et forhandlerskifte, hvor I udfylder og underskriver en forhandlerskifteerklæring. Derefter indsender vi denne til Microsoft og vil blive registreret som jeres partner, hvorefter vi kan erhverve jeres NAV-licens med en eventuel rabat fra jeres tidligere løsning.

 

Ny kunde hos Microsoft – Egen licens

Vi registrerer jer som ny kunde hos Microsoft og erhverver licensen til jer med det antal brugere, vi fandt frem til i løbet af workshoppen.

Hosted løsning

Vi registrerer jer som hosting kunde hos os og opretter jer hos samarbejdspartner Wannafind. Dernæst opretter vi en database til jer og gør klar til at lægge jeres løsning på.

7_08

This is box title

7_24

Step 7: Uddannelse

Prototypen er også grundlaget for planlægning af brugeruddannelsen, for det er selvfølgelig vigtigt, at instruktøren kender de arbejdsopgaver, I skal kunne løse med programmet. Instruktøren vil ofte være den samme person, som tester og installerer de færdige programmer, ligesom vedkommende også er tilstede, når løsningen sættes i drift.

Vi begynder så sent som muligt med brugeruddannelsen – ganske kort før løsningen sættes i drift. Brugeruddannelsen skal give jeres medarbejdere tryghed, før løsningen implementeres.

This is box title

Step 8: Migreringen

Hvis der skal overføres data fra det gamle system, løser vi denne del af projektet gennem fire faser:

  1. Analyse og beskrivelse af datagrundlag
  2. Opsætning af indlæsningsrutiner
  3. Testindlæsning (som du skal gennemgå og godkende)
  4. Endelig indlæsning (samtidig med installation og igangsætning)

Hvis du migrerer fra en anden løsning, vil det normalt kun være muligt at indlæse stamdata (finanskonti, debitorer, kreditorer, varer o.lign.) samt disses åbningssaldi eller -beholdninger.

Til overførelse af stamdata har vi hos Skanderby A/S udviklet en Standard RapidStart-pakke, der gør det enklere og derved billigere at overføre stamdata.

Skanderby Standard RapidStart-pakke
Det er ikke umuligt at overføre historiske data som f.eks. finans- eller salgsposter, men det kan være en tidskrævende og kostbar opgave. Dels fordi datastrukturerne i de to systemer passer dårligt sammen, og dels fordi data i det gamle system kan være vanskelige at analysere og oversætte til den nye løsning.

Mange af vores kunder har valgt kun at overføre stamdata og så lade det gamle system være tilgængeligt i en periode på ½ – 2 år for på den måde fortsat at have adgang til historiske data.

7_19

This is box title

7_28

Step 9: Igangsætning

Normalt tilrettelægger vi igangsætningen og eventuel indlæsning af data fra det gamle system, således at I er ude af drift i kortest mulige tid. Ofte mindre end en halv dag. Afhængigt af løsningens omfang og kompleksitet vil der være en erfaren konsulent til stede hos jer i de første dage efter igangsætningen. Vedkommende vil hjælpe brugerne med at lære den nye løsning at kende og løse eventuelle driftsproblemer.

This is box title

Step 10: Opfølgning og overdragelse

I de første 2-4 uger efter igangsætningen følger vi den daglige brug tæt og sikrer, at eventuelle fejl og uhensigtsmæssige processer bliver rettet løbende.
Som bruger kan det være svært at sikre sig, at der ikke er fejl i programmet.

Vi gør vores bedste for at levere en fejlfri løsning, men vi kan ikke garantere for det. Til gengæld kan vi garantere, at vi retter fejl i vores tilpasninger i op til 12 måneder efter ibrugtagningen af jeres Dynamics NAV-løsning.

7_36

Scroll Up

Tlf. 70 22 57 99
Email: ms@skanderby.dk